Perakendecilerin fiyat indirimleri enflasyon baskılarının hafiflediğine işaret edebilir
ABD’deki büyük perakendecilerin son dönemde fiyatlarını düşürmesi ve tüketici harcamalarındaki yavaşlama, enflasyondaki düşüşün işaretleri olabilir; bu da potansiyel olarak Federal Rezerv’in beklentileriyle uyumludur ve COVID-19 salgınının başlamasından bu yana artan şirket karlarını etkileyebilir.
Ticaret Bakanlığı Perşembe günü yaptığı açıklamada, ABD ekonomisinin ilk çeyrekteki büyümesinin başlangıçta tahmin edilenden daha yavaş olduğunu ve daha önce bildirilen %1,6’lık yıllık genişleme oranına kıyasla %1,3 olduğunu açıkladı. Bu düzeltme büyük ölçüde ekonominin temel itici güçlerinden biri olan ve enflasyon oranlarının düşmesine de katkıda bulunabilecek tüketici harcamalarındaki azalmadan kaynaklandı.
Ekonomistler, Federal Rezerv tarafından yakından takip edilen bir enflasyon ölçütü olan kişisel tüketim harcamaları (PCE) fiyat endeksinin Nisan ayında Mart ayındaki artışla tutarlı olarak yıllık %2,7 artış göstermesini bekliyor. Federal Rezerv %2’lik bir enflasyon oranı hedefliyor ve özellikle Haziran 2022’de enflasyon oranlarının %7’nin üzerine çıkmasının ardından bu hedefe yönelik ilerlemeyi izliyor.
Federal Rezerv’in 11-12 Haziran tarihlerinde gerçekleştireceği politika toplantısında gösterge faiz oranını geçen Temmuz ayından bu yana değiştirmeyerek %5,25 ile %5,50 arasında tutması bekleniyor. Fed yetkilileri, bir sonraki faiz ayarlamasının muhtemelen bir düşüş olacağını, ancak enflasyonun %2’lik hedeflerine doğru aşağı yönlü bir yörüngede olduğuna dair güven kazandıktan sonra olacağını belirtti.
İlk çeyrek enflasyon tahminlerinde de hafif bir aşağı yönlü revizyona işaret eden revize gayri safi yurtiçi hasıla rakamları, Fed’in beklenenden daha erken faiz indirimine gitmesini destekleyebilir.
Walgreens, Target ve Walmart (NYSE:WMT) gibi perakende devleri, tüketicilerin karşı karşıya kaldığı mali baskıları kabul ederek son zamanlarda özellikle gıda gibi temel ürünlerde fiyat indirimleri açıkladı. Bu hamleler, pandemi dönemindeki yüksek fiyatları sürdürme kabiliyeti azaldıkça kurumsal stratejilerdeki bir değişimi yansıtıyor ve o dönemde görülen şişirilmiş karlarda potansiyel bir düşüşe yol açıyor.
Fed yetkilileri, genel olarak tüketicilerin düşük işsizlik ve artan ücretlerle iyi durumda olduğunu belirtmiştir. Bununla birlikte, düşük gelirli haneler arasında daha yüksek kredi temerrüt oranları ve artan kredi kartı borçlanması dahil olmak üzere finansal zorlanma belirtileri vardır.
Bu ayki fiyat indirimleri, işletmelerin fiyat artırma kabiliyetinin son iki yılda olduğu kadar güçlü olmadığı değişen ekonomik ortama yanıt verdiğini gösteriyor olabilir. Bu değişiklik pazar payı için daha fazla rekabete ve kar marjları üzerinde baskıya yol açabilir.
Kazançlardaki hafif düşüşe rağmen, şirket kârları ilk çeyrek boyunca çalışanlar ve işletmeler tarafından elde edilen toplam gelirin daha yüksek bir oranında kalmıştır. Pandemi sırasında tedarik zincirinde yaşanan aksaklıklar ve tüketicilerin kıt mallara yönelik harcamaları fiyat artışlarına ve daha yüksek kâr marjlarına yol açmıştır. Kısıtlamalar kalktıkça ve insanlar seyahat ve restoran gibi hizmetlere daha fazla harcama yapmaya başladıkça, bu sektörlerde enflasyon yükseldi.
Son haftalarda, Fed yetkilileri ve iş dünyası liderleri, tüketicilerin daha seçici hale geldiğini ve firmalar üzerinde baskı oluşturduğunu gözlemledi; bu da bazı tüketiciler yüksek fiyatlarla mücadele etmeye devam ederken indirim ve teşviklerin artmasıyla sonuçlanabilir.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.